oblasť so zníženým výskytom ozónu O3.
Jej vznik je podmienený rozpadom ozónu vplyvom ozón ničiacich látok napr.
freónov. Cez ozónovú dieru môže ľahko prenikať UV žiarenie, ktoré je škodlivé.
EKOHRA: ZATVORENÉ ZVIERATKÁ
MIESTO: trieda, školský dvor, lúka
POMÔCKY : perá, papiere, dvojice protikladných obrázkov
znázorňujúcich zvieratá
POJMY A VZŤAHY: práva zvierat, human
ÚVOD: Asi každé dieťa bolo v ZOO, lebo aspoň malo možnosť
vidieť zábery v klietkach a porovnať ich so zábermi z voľnej prírody. Kto
má starých rodičov na dedine, iste už videl malé kačiatko tmoliace sa po
dvore a možno videl tie isté zvieratá v umelých liahňach. Je v tom rozdiel?
Aké sú klady a zápory v oboch prístupov k zvieratám? Na čiom mieste by ste
boli radšej vy?
HRA: Skúste sa teraz zahrať na konferenciu. Majú na nej
vysloviť svoj názor zástancovia oboch spôsobov života zvierat. Prví budú
zastupovať predsedov roľníckych družstiev, chovateľov v ZOO, vedcov v
laboratóriách...A druhí budú zástancovia prírodného poľnohospodárstva,
budú proti nezmyselným pokusom na zvieratách (vrátane pokusov na školách...)....
Vyberte si z nasledujúcich dvojíc:
- býk na paši – býčie zápasy
- kačky na rybníku – kačky v umelej liahni
- teliatka na lúke – teliatka v tesnom teľatníku
- slávik vo voľnej prírode – slávik v klietke
Úlohou obidvoch skupín je napísať čo najviac výhod a nevýhod (nielen z
ekonomického hľadiska, ale aj z hľadiska výchovného, ekologického, morálneho...)
oboch zložiek zvolenej dvojice a svoje argumenty predniesť na konferencii. Zároveň
je nutné aby “protivníci” pozorne počúvali argumenty oponujúcej skupiny
a aby boli schopní viesť dialóg.
POZNÁMKY: Úlohou vedúceho je už nejaký čas pred samotnou
konferenciou dať deťom materiály o danej problematike, aby deti boli schopné
dobre argumentovať.
na záver je dobré dať deťom priestor na vyjadrenie svojich pocitov pri
argumentácii, pri oponovaní...
CIEĽ:
- deti by sa mali naučiť vnímať hlbšie, nevidieť len prvý dojem (aké
sú býčie zápasy vzrušujúce, aký je slávik – aj keď v klietke krásny
vták, aké sú kačičky milé...). Mali by sa pokúsiť vidieť veci v súvislostiach
(zbytočne zabité zvieratá, mäso voľne žijúcich zvierat je zdravšie,
než mäso zvierat chovaných v obmedzenom priestore, finančný efekt, morálny
aspekt...).
- deti sa naučia komunikovať navzájom, formulovať a vysloviť svoj názor,
argumentovať, ale i
- prijať porážku (slovnú) a ak to uznajú za vhodné, svoj názor aj
zmeniť.
Späť na DIDAKTICKÉ HRY