ÚLOHY - ČO ROBIŤ

info

Skládky rastú do neba a miesta je stále menej. Jedovaté látky v spodných vodách, pôde a potrave ohrozujú nás a naše životné prostredie. Každý z nás si musí uvedomiť, že odpad predstavuje gigantický problém.

Nová stratégia znie:

 

úloha

Hry

Hľadanie historických stôp 1
V interview so staršími spoluobčanmi môže byť každodenný život zaujímavo zvýraznený v porovnaní s minulosťou. Starí rodičia vedia rozprávať o svojich návykoch, zaobchádzaní so spotrebným tovarom a energiou. Aký druh odpadu vznikal? Ako sa odpad likvidoval? Bola likvidácia odpadu problémom?

Hľadanie historických stôp 2
Kde sa kedysi (a kde dnes) odpad skladoval? Možno sú v starých plánoch mesta zaznačené skládky, možno nejaký starý človek vie, kde sa skladoval odpad. Ako vyzerajú tieto skládky dnes? Stoja na týchto pozemkoch už domy?

Hra na okrúhly stôl
Fascinujúci zážitok (pre žiakov a učiteľov) môže byť hra na okrúhly stôl. Takto môžete diskusiu k téme spraviť zaujímavejšou, alebo spontánne ukončiť dlhšiu pracovnú fázu.

Nasledujúca skica by mohla slúžiť ako vstup:

Hrajú dvaja žiaci. “Dospelý” odhodí plechovku, “mládežník” ho upozorní, že to zaťažuje životné prostredie. Potom sa o krátkej scéne rozpráva: Čo si pri tejto úlohe myslel “dospelý” a čo “mládežník”?
 

Hra na okrúhly stôl k problematike odpadov
Žiaci simulujú verejnú diskusiu na otázku “Ako môžeme vyriešiť problém s odpadmi v našej obci?”

Pritom môžu byť nasledovné úlohy:

Počet úloh môže byť ľubovoľne redukovaný alebo rozšírený. Úlohy si žiaci vyberú alebo sa vylosujú. Obdržia kartičky s úlohami, s krátkymi údajmi k osobe, zopár argumentov a čísel, najlepšie však týždeň dopredu, aby sa mohli na diskusiu pripraviť. 

Počas samotnej hry začne každý s krátkym referátom názoru. Tak ako v skutočnej panelovej diskusii majú následne poslucháči možnosť položiť otázky expertom, poukázať na rozpory medzi jednotlivými výpoveďami a vyjadriť svoj vlastný názor. Neutrálny moderátor sa pritom snaží viesť diskusiu v rámci medzí. 

Následne môžu byť dojmy všetkých účastníkov prediskutované. Ako ste vy prežívali diskusiu? Zhoduje sa vaše hodnotenie s dojmami účinkujúcich? Čo ste všetko spozorovali? 

Doplnenie môže pozostávať aj v tom, že žiaci, ktorí neprevzali žiadnu rolu môžu diskusiu sledovať ako novinári a následne napísať článok – pre nezávislé noviny, pre orgán strany, alebo ako leták občianskej iniciatívy.

Náčrt niektorých úloh:

Späť na ÚLOHY