DIDAKTICKÉ HRY

EKOHRY K TEMATICKÝM CELKOM PRÍRODOPISU ZŠ

Tematické celky - Stavba rastlinného tela (Telo rastliny, List, Kvet, Plod), Rastliny (Nahosemenné rastliny, Krytosemenné rastliny, Dreviny, Život listnatých drevín)

 

Hra: „BUDE Z TEBA BOTANIK?“

Cieľ: reprodukovať vedomostí žiakov z 5. a 9. ročníka ZŠ a to z tematických celkov Stavba rastlinného tela (Telo rastliny, List, Kvet, Plod), Rastliny (Nahosemenné rastliny, Krytosemenné rastliny, Dreviny, Život listnatých drevín), zaradiť a správne určiť rastliny.

Pomôcky: kvartetové kartičky, papier, pero. Jedno kvarteto pozostáva z:

kartičiek so zobrazením celého stromu,

kartičiek so zobrazením kvetu stromu,

kartičiek so zobrazením plodu stromu,

kartičiek so zobrazením listu stromu.

 

 
 


 

Obrázok: Kvartetové kartičky

 

Priebeh hry:

Kartičky sa premiešajú a rozdelia sa hráčom. Hráči oslovujú svojich spoluhráčov a požadujú potrebnú kartičku. Napr. „Prosím si list lipy od Petra“. Ak oslovený hráč požadovanú kartičku má, odovzdá ju, ak nie, pokračuje v hre on. Víťazom sa stáva ten hráč, ktorý prvý zozbiera kvarteto.

Pomocou kartičiek možno hrať aj hru VYBER SI SPRÁVNU KARTIČKU“. Kartičky so zobrazením stromu sa rozdelia hráčom, zvyšné sa premiešajú a obrázkom nadol sa rozložia na stôl. Postupne si každý hráč odokryje ľubovoľnú kartičku. Ak patrí k jeho „stromu“, nechá si ju a pokračuje odkrývaním ďalšej kartičky. Ak sa k jeho kartičkám nehodí, položí ju späť a na rade je ďalší hráč.

Pri hre UHÁDNI STROM“ potrebuje každý hráč papier a pero. Kvartetá sa roztriedia a rozdelia sa medzi hráčov. Je potrebné dbať na to, aby hráči nevedeli, aké kvartetá majú ich spoluhráči. Každý z hráčov opíše svoj strom spoluhráčom, ktorí majú „uhádnuť“, o aký strom sa jedná a jeho pomenovanie napísať na papier. Ak sú opísané všetky stromy, nasleduje vyhodnotenie. Každý hráč pomenuje svoj strom v poradí, v akom boli opisované. Za každé správne pomenovanie je jeden bod. Hráč s najväčším počtom bodov sa stáva víťazom.

Pri hre NÁJDEŠ CHYBU?“ žiaci vytvoria dve družstvá, ktoré sa posadia oproti sebe. V triede je stôl s kartičkami. Dvaja hráči, ktorí sedia oproti sebe, opustia triedu. Na stôl sa rozloží kvarteto s kartičkou, ktorá k nemu nepatrí. Hráči sa vrátia do triedy. Bod pre družstvo získava ten hráč z dvojice, ktorý prvý nájde chybu a zostaví správne kvarteto. Za odmenu môže tento hráč pripraviť kvarteto pre ďalšiu dvojicu. Víťazom sa stáva družstvo s najväčším počtom bodov.

 

Hra „KTO VYŠŠIE DOSKÁČE, VZDELANÝ, ALEBO NEVZDELANÝ?“

Cieľ: sformulovať otázky k tematickým celkom Rastliny (Riasy, Machorasty – zelené vankúšiky, Papraďorasty – paprade, prasličky, plavúne).

Pomôcky: kartičky s otázkami.

Priebeh hry:

Žiaci sa postavia na najnižší stupienok schodov. Za každú správnu odpoveď poskočí hráč o jeden schodík vyššie. Pri chybnej odpovedi zíde o schodík nižšie. Žiak, ktorý ako prvý dosiahne schodík pýtajúceho sa, stáva sa víťazom. Hra môže pokračovať ďalej (otázky sa môžu opakovať), pričom pôjde o obsadzovanie ďalších miest. Hra kladie vysoké požiadavky pre pýtajúcich sa, otázky môže preto dávať viacero žiakov, ktorí sa striedajú a zároveň spolupracujú pri kontrole odpovedí. O prípravu otázok požiada učiteľ slabších žiakov.

Otázky typu:

Čo umožňuje červeným riasam žiť v hlbokých vodách, kde je nedostatok svetla?

V čom sa podobá váľač gúľavý mnohobunkovému organizmu?

Prečo je mladý list paprade špirálovito stočený?

Aký typ stonky majú paprade? Akú funkciu plní stonka?

Prečo je jarná byľ prasličky roľnej nezelená? Akú má funkciu?

Čim sa líšia prvohorné a druhohorné papraďorasty od súčasných druhov?

Ktoré znaky papraďorastov môžeme považovať za primitívne a naopak, ktoré znaky sú znakmi vyšších rastlín?

Môže vzniknúť z rastlín hornina? Ak áno, aká a z ktorých rastlín?

Zostav potravinový reťazec. Začni zelenou riasou.

Vymenuj dva druhy machov!

Aký význam majú machy v lesnom spoločenstve?

Prečo majú riasy v prírode nezastupiteľný význam?

Čím sa odlišuje červenoočko od živočíšnych bičíkovcov?

 

Tematické celkyMäkkýše (Ulitníky, Lastúrniky, Hlavonožce), Článkonožce (Hmyz), Ryby, Obojživelníky, Plazy, Vtáky, Cicavce

 

Hra Kto skôr

Cieľ – priestorová orientácia, poznávanie živočíchov

Pomôcky – obrázky živočíchov nalepené na výkrese, rozstrihané v obálkach          

Postup – obálky rozdať skupinám. Na pokyn začnú skladať obrázky. Víťazí tá skupina, ktorá obrázok najrýchlejšie zloží a určí názov živočícha.

 

Hra „Kto z koho“

Cieľ: využitie hlbších a odbornejších vedomostí

Pomôcky: kartičky s obrázkami živočíchov

Postup: začínajúci hráč (alebo učiteľ) má kartičku v ruke rubom k ostatným hráčom. Tí sa pýtajú na znaky a vedúci hráč (ten, čo drží kartičku) odpovedá áno – nie. Kto uhádne, vytiahne si ďalší obrázok a hra pokračuje ďalej. Víťazí ten, kto v čase určenom na hru bol najčastejšie vedúcim hráčom.

 

Hra „Rybník v pohári od uhoriek“

Cieľ: pozorovanie kolobehu dýchania a potravového reťazca v domácom rybníku.

Pomôcky: pohár od uhoriek (3 – 5 litrový) naplnený vodou z močiara alebo rybníka, vodné rastliny, trochu bahna, piesku, kamenia, vodný slimák z akvária.

Postup: na dno pohára dáme bahno, piesok a kamene. Opatrne vlejeme vodu a vložíme rastlinu (najlepšie plávajúcu) a nakoniec slimáka. Pohár postavíme na svetlé miesto, ale nie na priame slnko.

Sledované javy :

kolobeh dýchania - vodný slimák a rastlina sú teraz na seba navzájom odkázaní. Rastlina cez deň vylučuje do vody kyslík. Ten potrebuje slimák na dýchanie. Rastlina zase prijíma oxid uhličitý, ktorý vydychuje slimák.

potravový reťazec – slimák sa živí rastlinami a riasami, jeho výlučky klesajú na dno, kde sú mikroorganizmami spracované na živiny, ktoré prijímajú rastliny svojimi koreňmi.

Ak sa teraz minirybník prikryje skleneným vrchnákom, môžu slimák spolu s rastlinou ďalej nerušene žiť. Ak by však v tomto kolobehu chýbal jediný prvok, veľmi by sa tým narušil život v rybníku.

 

Hra „Domov je domov“

Cieľ: starostlivosť o vtáky v zime, využitie odpadu.

Pomôcky: prázdna krabica od mlieka, nožnice, viazací drôt, klince, kladivo, suchá tráva, lepiaca páska.

Postup: krabicu dôkladne umyjeme, asi 7 cm zhora vyrežeme okrúhly otvor s priemerom            4 cm - „ vtáčie dvere“. Na opačnej strane urobíme dve dierky nad sebou, prevlečieme drôt a upevníme krabicu o kmeň.

 

Hra „Kŕmidlo“

Cieľ: starostlivosť o vtáky v zime.

Pomôcky: nelúpané, nesolené búrske oriešky, niť.

Postup: oriešok v strede previažeme niťou a zavesíme na konár.

 

Tematické celky – Geologické procesy, Význam a ochrana neživej prírody

Hra „Banská ťažba“

Cieľ: uvedomiť si potrebu zníženia dopadu ťažby nerastných surovín na eróziu pôdy, zamútenie vodných zdrojov, znečistenie ovzdušia.

Pomôcky: kúsok koláča, ktorý obsahuje hrozienka, čokoládu, iné prímesy, resp celozrnný chlieb s rôznymi zapečenými semienkami; špáradlo, pinzeta.

Postup: preskúmajte svoj kúsok chlebíka alebo koláča a rozmýšľajte, čo všetko je potrebné na ich výrobu. Prekvapuje vás, aký dlhý je zoznam? A teraz si predstavte, že prímesy (hrozienka, čokoláda, semienka) sú nerastné suroviny, ktoré chcete vydolovať. Použite špáradlo, pinzetu, alebo aj prsty, vyberte prímesy a odložte ich stranou. Je to vydolovaná zásoba nerastných surovín. Potom sa pozrite na zvyšok koláča (chleba). Takto vyzerá pôda po ťažobnom procese. Môžete mať opäť celý koláč? Prímesy ste už zjedli. Nerastné suroviny sa použili. Môže sa pôda, v ktorej prebehla takáto ťažba použiť na ďalšie účely? Preto ťažba, po ktorej nasleduje úprava pôdy a sadenie, umožňuje využívanie zdrojov aj v budúcnosti.

 

Hra „Čistička odpadových vôd“

Cieľ: zabrániť znečisťovaniu povrchových vôd odpadom rôzneho druhu, pretože voda, akokoľvek sa javí čistá, nemusí byť pitná.

Pomôcky: tégliky alebo misky, voda, olej, kávová usadenina, potravinárska farba, saponát na umývanie riadu, prášok na pranie, tabletka acylpyrínu, filtračný papier, lyžička, lievik, vata a pod.

Postup: do prvej misky s vodou pridáme olej, kávovú usadeninu; do druhej potravinársku farbu, saponát; do tretej prášok na pranie, acylpyrín.

Skúste vodu vyčistiť pomôckami, ktoré máte k dispozícii. Po určitom čase skontrolujte výsledok čistenia. Je voda čistá? Napili by ste sa z ne ? Tieto nečistoty denne unikajú do povrchových vôd. Ako je možné zabrániť takému znečisťovaniu?

 

Tematický celok – Základy ekológie

Hra „Ranné vtáča viac uloví?“

Cieľ: poukázať na dopad znečisťovania prírody tuhým odpadom na život vtákov.

Pomôcky: jeden podnos pre každú skupinu, malé množstvo rôznych druhov predmetov, predstavujúcich potravu, odpad a jed.

Postup: na každom podnose pomiešame dohromady „potravu”, „odpad”, „jed”. Predstierajte, že ste vták a prstami (ako zobákom) sa snažte 15 sekúnd kŕmiť tým, čo vám príde pod „zobák“. Všetko, čo sa vám podarí  „zhltnúť“, ukladajte do misky. Po stanovenom čase preskúmajte obsah misky. Spočítajte, koľko kusov potravy, odpadu a jedu ste zhltli. Na záver si uvedomte, že ani vták, ktorý sa kŕmi a zároveň musí byť v strehu pred dravcom, nemá možnosť kontrolovať, čo zhltne. Porovnajte svoje výsledky s nasledujúcimi číslami:

            1 ks umelej hmoty na 10 ks potravy – vtákovi neublíži,

         2 – 4 ks umelej hmoty na 10 ks potravy – vták slabne,

         5 alebo viac ks umelej hmoty na 10 ks potravy – vták sa vyhladuje,

         1 alebo 2 ks jedovatých látok – vták zomiera.

 

Hra „Nechceme svet na jedno použitie“

Cieľ: znižovanie tvorby odpadov, uprednostňovanie tovarov, ktoré produkujú menej odpadu.

Pomôcky: papier, pero.

Postup: najprv si pripravte na jeden papier zoznam vecí na jedno použitie. Mali by to byť veci, s ktorými sa denne stretávate – plechovky od CocaColy, piva, jednorázové tácky, príbory, papierové obaly, PET fľaše, plastikové tašky ...

Do vedľajšieho stĺpca k nim pripisujte ich dvojníka – t.j. vec, ktorá má rovnakú funkciu, ale dá sa použiť viacnásobne, napr. plastiková taška – plátenná taška.

Na záver sa porozprávajte o:

·         probléme skládok ( čo sa dá, čo nedá skladovať ),

·         probléme spaľovní,

·         recyklácii,

·         práve kupujúceho vybrať si tovar, ktorý produkuje menej obalov – odpadov.

 

Hra „Trhanie Zeme“

Cieľ: znižovanie tvorby odpadu, používanie recyklovateľných materiálov.

Pomôcky: baliaci papier, farbičky, obaly od múky, mlieka, tégliky od jogurtov, plastikové fľaše, vypísané fixky, hliníkové obaly, konzervy a iné.

Postup: najprv na baliaci papier nakreslíme Zem – Zem takú, akú by sme ju chceli mať s množstvom stromov, čistou vodou a ovzduším, živočíchmi. Okolo rozložíme rôzne druhy odpadu, ktoré končia v koši, ale i recyklovateľné. Úlohou každého bude vziať jednu z vecí, povedať, z čoho je vyrobená a ten kúsok Zeme, na ktorom sa zdroj pre jej výrobu nachádza, odtrhnúť a hodiť spolu s vecou do koša. Toto spravíme s každou vecou. Musíme si uvedomiť to, čo vyslovíme slovami – teda to, že každý deň mizne v koši časť Zeme, ktorú (ne) potrebujeme. Výsledkom bude prederavená Zem. Čo s tým ? Zamyslime sa nad svojím správaním. Začnime voliť také možnosti, ktoré Zem nepoškodzujú a ani život na nej.

 

Simulačná hra „Chemcorp“

Život prináša rôzne situácie, ktoré je potrebné riešiť čo najskôr. Pohľad na to, ako sa tá ktorá situácia má riešiť, je rôzny – inak sa na riešenie problému bude pozerať starosta mesta, inak riaditeľ továrne, inak občan mesta, inak ochranári. Každému je ale jasné, že problém, či situáciu je nutné vyriešiť a je potrebné sa dohodnúť.

Takáto situácia čaká teraz práve na Vás. Zahrajte si túto simulačnú hru ( budeme simulovať určitú situáciu, čiže hrať sa na to, že situácia nastala a čo s ňou ).

 

         V priebehu prevádzky továrne CHEMCORP došlo nešťastnou náhodou k úniku plynu. Nad miestom havárie sa utvoril mrak zložený prevažne z oxidov dusíka a oxidov síry. Vďaka nepriaznivému vetru sa mrak dostal až nad mesto. V tomto čase bolo sychravé počasie a vytvorila sa nebezpečná hmla zložená z kyseliny sírovej a kyseliny dusičnej.

 

Rozdeľte sa teraz do skupín, ktorí predstavujú určitú skupinu ľudí. Ste zvolaní na fórum – poradu, na ktorej by ste mali predniesť svoje návrhy ako túto situáciu riešiť, ako sa správať a aké opatrenia urobiť v rámci prevencie do budúcnosti.

Pripravte si informačný plagát, na ktorom budete svoje stanovisko prezentovať, zvoľte si hovorcu, ktorý Vás bude na tomto fóre zastupovať.

 

1. skupina:     zdravotníci

2. skupina:     občania mesta

3. skupina:     zástupca továrne ( riaditeľ )

4. skupina:     hovorca vlády

5. skupina:     ochrancovia prírody

 

Každá skupina na fóre bude obhajovať svoje stanovisko, bude zo svojho hľadiska mať pripomienky.

Výsledkom by malo byť riešenie tejto situácie, na ktorom sa dohodnú zástupcovia všetkých zúčastnených skupín a príprava havarijného plánu pre podobný prípad v budúcnosti.

 

Charakteristika jednotlivých skupín:

Zdravotníci:

Ste zástupcovia zdravotného strediska, hygienickej stanice, štátneho zdravotného ústavu. Vašou úlohou bude informovať o možných dôsledkoch tejto havárie, o tom, ako by mali obyvatelia reagovať a správať sa v uvedenej situácii. Viete dať doporučenia ako reagovať v prípade, že je človek zasiahnutý ( podráždené dýchacie cesty, očné spojivky ... ).

 

Zástupcovia občanov:

Zastupujete občanov postihnutých únikom plynu. Snažíte sa získať čo najviac informácií, ste znepokojení a začínate panikáriť – pôsobíte hlavne na city zúčastnených ostatných zástupcov. Chcete dosiahnuť pre poškodené rodiny odškodnenie.

 

Zástupcovia továrne:

Cítite sa vinní iba sčasti, pretože na havarijnom stave v továrni má zásluhu aj finančné nedotovanie štátom. Obyvatelia Vás obviňujú, že ste neskoro informovali verejnosť cez médiá. Vaše vystupovanie je z pozície moci a postavenia – zamestnávate veľkú časť obyvateľstva vo svojej továrni a v prípade jej zavretia, i keď len dočasného, by sa to odrazilo na zamestnanosti.

 

Hovorca vlády:

Podľa Vášho názoru všetku zodpovednosť nesie vedenie továrne. Neboli dodržané bezpečnostné predpisy. Bola stanovená komisia, ktorá vyšetruje príčiny havárie. Záleží Vám na tom, aby bol vytvorený havarijný plán, ktorý rieši takéto situácie aj v budúcnosti. Z pozície vlády neviete sľúbiť finančné zabezpečenie opráv a dotácie pre továreň.

 

Ochrancovia prírody:

Havária má dlhodobý vplyv na kvalitu prostredia, prírody. Dochádza k poškodzovaniu lesov, kontaminácii jazier, pôdy. Podľa Vás ide o dlhodobý problém, ktorý vyústil do havárie a jeho riešenie vidíte vo vytvorení takých opatrení v továrni, ktoré by zabezpečili ochranu ovzdušia a následne aj okolia továrne. Na tomto riešení by sa podľa Vás mal podieľať aj štát.