MEDZIPREDMETOVÉ VZŤAHY VO VYUČOVANÍ PRÍRODOVEDNÝCH PREDMETOV
ÚVOD
Hlavným cieľom reformy
školstva podľa Koncepcie rozvoja výchovy a vzdelávania
v Slovenskej republike na najbližších 15 – 20 rokov (projekt
„MILÉNIUM“) v oblasti obsahu vzdelávania na základných
a stredných školách je premeniť tradičné encyklopedicko –
memorovacie a direktívno – neživotné školstvo na tvorivo –
humánnu výchovu a vzdelávanie a poznatkovo-hodnotné školstvo.
Cesta k dosiahnutiu tohto cieľa zo systémového hľadiska
predpokladá zmeniť obsah vzdelávania – (kurikulárna
transformácia) znížiť počet nepotrebných, nefunkčných informácií
a nahradiť ich obsahom, poznatkami potrebnými pre život.
Znížiť počet nepotrebných,
nefunkčných informácií a nahradiť ich obsahom, poznatkami
potrebnými pre život vo výučbe prírodovedných predmetov
umožňuje aj dôsledné uplatňovanie didaktickej zásady
rešpektovania medzipredmetových vzťahov (MPV). Didaktická zásada
rešpektovania medzipredmetových vzťahov vo výučbe vyžaduje, aby
sa každý nový poznatok vytváral podľa možnosti na základe
poznatkov iných vied. Uplatňovaním medzipredmetových vzťahov sa
prekonáva poznatková izolovanosť čo vedie k znižovaniu počtu
nepotrebných, nefunkčných informácií, nahradzovaniu ich
obsahom, poznatkami potrebnými pre život.
VYMEDZENIE POJMU
MEDZIPREDMETOVÉ VZŤAHY
Medzipredmetové vzťahy sú
podmienené existenciou jednotlivých vyučovacích predmetov
v školskom systéme a odrážajú objektívne existujúce medzivedné
vzťahy. Charakteristickým znakom vývoja prírodných vied od
druhej polovice 20.storočia bola integrácia, ktorá vystupuje ako
prejav medzivedných vzťahov. Každá prírodná veda je súborom
vnútorne logicky usporiadaných poznatkov, ktoré svojím vecným
obsahom tvoria určité vedné odbory (disciplíny). V súčasnosti je
pre rozvoj prírodných vied charakteristické, že poznatky
jednotlivých vied, ale aj vedných odborov neexistujú izolovane,
ale navzájom sa prelínajú a často spolu kauzálne súvisia, a tak
dochádza k ich integrácii. Preto vzťahy medzi poznatkami vedných
odborov môžeme rozdeliť do dvoch skupín:
medziodborové vzťahy
– sú to vzťahy
medzi poznatkami jednotlivých vedných odborov rôznych vied;
označujú sa aj termínom interdisciplinárne vzťahy;
vnútroodborové vzťahy
– sú to vzťahy
medzi poznatkami jednotlivých vedných odborov tej istej vedy;
označujú sa aj termínom intradisciplinárne vzťahy.
Medziodborové a vnútroodborové
vzťahy sa označujú spoločným názvom medzivedné vzťahy, a sú
odrazom vzájomnej súvislosti a podmienenosti prírodných javov.
Vzájomné rešpektovanie a využívanie medzivedných vzťahov medzi
jednotlivými prírodnými vedami umožňuje riešiť mnohé problémy a
vedie k pochopeniu podstaty javov a dejov prebiehajúcich
v prírode, napomáha pri vytváraní zjednodušeného obrazu sveta.
Jednotlivé vyučovacie predmety
odrážajú do značnej miery logickú stavbu im odpovedajúcich vied.
Preto analogicky k medzivedným vzťahom existujú medzi
vyučovacími predmetmi výchovno – vzdelávacie väzby, ktoré
označujeme termínom medzipredmetové vzťahy. Patria k nim
medzipredmetové väzby – väzby medzi prvkami
didaktických systémov rôznych vyučovacích predmetov;
často sa označujú termínom horizontálne a vnútropredmetové
väzby – väzby medzi prvkami didaktického systému toho
istého vyučovacieho predmetu, často sa označujú termínom
vertikálne. Medzipredmetové vzťahy sa však nedotýkajú len
obsahu vyučovacích predmetov, ale tiež aj metód vyučovania a
učenia a časovej následnosti učiva. Spomínané väzby sa vo
vyučovacom procese realizujú koordináciou učiva jednotlivých
vyučovacích predmetov.
Okrem často využívanej klasifikácie MPV na vzťahy horizontálne a
vertikálne, sa môžeme stretnúť aj s delením MPV z hľadiska
časovej kooperácie učiva na medzipredmetové vzťahy
súčasné – jednotlivé témy v rôznych predmetoch sú
usporiadané tak, že sú na sebe vzájomne závislé, preberajú sa vo
vzájomnej postupnosti s krátkymi časovými odstupmi a
nesúčasné – témy sa preberajú v časovo rôznych polohách – o
týždeň, o mesiac, v inom ročníku. Z obsahového hľadiska
sú to: vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré podmieňujú alebo
uľahčujú pochopenie a osvojenie učiva iného predmetu. Podľa
časového faktoru na synchrónne vzťahy –
uplatňujú sa vtedy, keď sa pojmy, teórie a metódy zavádzajú
najprv v predmete, pre ktorý sú špecifické a asynchrónne
vzťahy – sú podmienené požiadavkami logickej štruktúry
vyučovacieho predmetu, čo si tiež vyžaduje zavedenie niektorých
pojmov v jednom predmete pre príbuzný predmet.
Realizácia MPV by sa mala
začať už učebnými plánmi a učebnými osnovami a ďalšia analýza
učiva v jednotlivých predmetoch by sa mala premietnuť aj do
učebníc a ostatných pomôcok pre učiteľov a žiakov, ako aj do
práce učiteľa. Realizáciu MPV možno teda chápať ako zložitú
interakciu poznávacieho objektu – žiaka, objektu poznávania –
učiva, sprostredkovateľa – učiteľa, prostriedkov vyučovania –
učebníc, učebných pomôcok a didaktickej techniky.
MEDZIPREDMETOVÉ VZŤAHY VO
VYUČOVANÍ PRÍRODOVEDNÝCH PREDMETOV
Z didaktického hľadiska sa MPV
považujú za didaktické podmienky úspešného plnenia cieľov školy
a ich uplatňovanie vo vyučovacom procese za didaktický
prostriedok. Ako didaktické podmienky MPV vzťahy pomáhajú žiakom
vytvoriť si ucelenú predstavu o prírode, spoločnosti a dotýkajú
sa obsahovej zhody učiva v jednotlivých predmetoch, časovej
nadväznosti učiva a spoločných metód a foriem práce vo
vyučovacích predmetoch. Ako didaktický prostriedok MPV uľahčujú
systematizáciu nahromadených poznatkov, napomáhajú odstrániť
duplicitu učiva, vytvárať všeobecné predstavy o prírode,
spoločnosti; umožňujú syntézu a transfer poznatkov z jedného
predmetu do druhého.
Problematika vnútro a
medzipredmetových väzieb sa dotýka prírodovedných predmetov ako
sú fyzika, matematika, chémia, biológia, zemepis. Práve v nich,
ako v didaktickej modifikácii príslušných vied a najmä v ich
vyučovaní, by sa malo odrážať vzájomné pôsobenie a prienik
obsahu ich poznania. Prírodovedné učebné predmety používajú veľa
spoločných pojmov, študujú tie isté objekty a systémy, aj keď
z rozdielnych hľadísk, podľa vlastného predmetu skúmania a práve
v tom spočíva ťažisko ich spolupráce. Podstata realizácie vnútro
a medzipredmetových väzieb v prírodovedných učebných predmetoch
je v tom, že nejde len o uskutočňovanie integrity v poznávaní
prírodnej skutočnosti, ale ide aj o rozvoj poznávacej činnosti
žiaka, jeho tvorivosti, logického myslenia, teda o všestranný
rozvoj žiakovej osobnosti. K tomu možno dospieť tak, že pri
uskutočňovaní MPV vo vyučovacom procese sa nezostáva len na
povrchu javovej stránky poznávaných objektov a systémov. Naopak,
vnikajúc do podstaty ich štruktúry sa poznáva ich významová a
praktická stránka a to myslením, ako špecifickou činnosťou
človeka.
Zreteľná je súvislosť MPV s riadením učebného procesu učiteľom. Za
významné kritérium jeho práce sa považuje schopnosť postrehnúť
vzťahy a väzby v obsahu vzdelávania a vyzdvihovať ich pri
sprístupňovaní príslušných poznatkov, pretože žiaci ich sami
vystihnúť nemôžu. Je samozrejmé, že učiteľ jedného vyučovacieho
predmetu nemôže ovplyvniť prácu učiteľov ostatných predmetov,
nemôže im radiť, ako majú vyučovať. Môže však vhodne využívať
učivo príbuzných predmetov k motivácii, rozširovaniu a
prehlbovaniu pojmov svojho predmetu, môže zdôrazňovať význam
integrujúcich pojmov a metód a prostredníctvom predmetových
komisií na škole prispievať k vzájomnej informovanosti a
k lepšiemu uplatňovaniu MPV.
|