Úvod:
Predstavte si, že žijete v krajine, kde okrem vás žijú iba zanietení fyzici. Rozhodli ste sa, že pre nich zorganizujete športové podujatie. Takýmto spôsobom ich aspoň donútite opustiť svoje laboratóriá. Ako ich však prinútiť, aby vaše podujatie navštívili? Najvhodnejšie by asi bolo pripraviť pre nich veľký plagát, ktorý by ich o tomto podujatí informoval. Čo však na ten plagát dať, aby ich zaujal? Keďže ich zaujíma iba fyzika, tak by ste im týmto plagátom mali ukázať, Že fyzika je aj v športe. Takže vašou úlohou je dať návrh na takýto plagát.
Predstavte si, že ste šéfredaktorom známeho denníka. Mladý autor vám prinesie článok Lovci hurikánov, ktorý by chcel uverejniť vo vašom denníku. Ako šéfredaktor máte článok posúdiť a rozhodnúť, či bude uverejnený. Autora samozrejme vaše stanovisko zaujíma a očakáva ho v písomnej forme. Autorovi môžete navrhnúť článok aj prepracovať. V tom prípade však musíte konkrétne udať, čo a ako by mal zmeniť, prípadne doplniť.
Napíšte nejaký príbeh na tému Čo keby nebolo trenie, alebo život bez trenia. Môže to byť úvaha, rozprávka, sci-fi príbeh.
Predstavte si, že ste na prechádzke a zbadáte vysoký strom. Navrhnite metódy, pomocou ktorých by ste vedeli určiť jeho výšku.
Pri písaní používame ceruzky a perá, atramentové, večné alebo keramické. Niektoré nechávajú stopu tenkú iné širšiu.
a) Pokúste sa vysvetliť, na akom princípe funguje guličkové pero?
b) Navrhnite čo najviac spôsobov, ktorými by ste vedeli určiť šírku stopy, ostávajúcu po guličkovom pere.
c) Vyberte si metódu, ktorá je podľa vás najpresnejšia, a meranie uskutočnite.
Navrhnite čo najviac metód na určenie rýchlosti, akou sa pohybuje čln po rieke. Ktorá je podľa vás najpresnejšia? Najoriginálnejšiu si vyberte a rozpracujte ju.
Predstavte si, že vás požiadali, aby ste vyriešili problém týkajúci sa dopravníkového pása. Problém spočíva v tom, že máte k dispozícií iba motor s vysokými otáčkami. Na štítku motora ste si prečítali údaj 1 500 ot./min. „Koliesko“ na motore je rovnaké ako koliesko na dopravníkovom páse. Ich priemer je asi 10 cm. Veľkosť rýchlosti, akou by sa mal tovar dopravovať je 2ms-1 .
a) Navrhnite, ako by ste tento problém mohli vyriešiť.
b) Uveďte, kde ste sa ešte stretli s prevodom kruhového pohybu na priamočiary.
c) Skúste vymyslieť, ako by sa dal takýto prevod ešte využiť.
Otáčky hriadeľa sú pomerne vysoké. Navrhnite, ako by ste vedeli stanoviť frekvenciu jeho otáčania, keď máte k dispozícií kúsok kriedy, stopky, dostatočne dlhú niť a pravítko.
Predstavte si, že stojíte po prvýkrát na korčuliach. Neviete sa vôbec korčuľovať. Po mnohých pádoch sa dostanete do stredu klziska. Podarí sa vám tam postaviť na korčule s rozhodnutím, že už viac nespadnete.
a) Skúste navrhnúť čo najviac možností, ako by ste sa mohli dostať do bezpečia mantinelu.
b) Určte, od čoho závisí rýchlosť, akou by ste sa v jednotlivých prípadoch pohybovali. Urobte aspoň jeden číselný odhad, s predpokladom, že trenie v smere noža korčúľ je zanedbateľné.
Navrhnite a zostrojte zariadenie, pomocou ktorého by ste mohli určiť prácu vykonanú pri ťahaní nejakého telesa. Dokážete určiť výkon?
Navrhnite a zostrojte zariadenie, ktoré na svoju činnosť využíva premenu energie. Popíšte, aké premeny energie pri jeho činnosti nastávajú a pokúste sa nájsť uplatnenie činnosti zariadenia v praxi.
Dnes si život bez elektriny nevieme predstaviť. Doma nás obklopujú elektrické spotrebiče. Odkiaľ sa však elektrina berie?
a) Vymenujte, aké elektrárne poznáte.
b) Viete, aké premeny energie sa v týchto elektrárniach využívajú na zisk elektriny?
c) Koľko energie vyrobí vodná elektráreň Gabčíkovo?
Navrhnite, ako by ste mohli pomocou pravítka určiť hmotnosť mince.
Navrhnite čo najviac metód na určenie veľkosti tiažového zrýchlenia a vyjadrite sa k presnosti merania. Niektorú zrealizujte.
Predstavte si, že ste sa rozhodli otvoriť si práčovňu v pivnici vášho domu. Stačí, ak svoju pračku presťahujete do pivnice. Musíte však ešte stanoviť cenu, ktorú budete za pranie šiat pýtať. Ako to však urobiť, keď nechcete pýtať veľa, ale zato chcete mať nejaký zisk?
Dobré gazdinky používajú pri varení tlakový hrniec, nazývaný tiež kuchta alebo Papinov hrniec.
a) Aká je výhoda použitia tlakového hrnca?
b) Ako by ste určili, aká je teplota varu v tlakovom hrnci?
a) Aké postupy pri zaváraní poznáte?
b) Navrhnite metódy, ktorými je možné určiť tlak v zaváraninovom pohári. Niektorú metódu uskutočnite.
Zdroj:
http://www.ddp.fmph.uniba.sk/clen/hpages/klara/9.html
http://www.ddp.fmph.uniba.sk/clen/hpages/klara/1.html