k použitiu projektovej metódy vo vyučovaní geografie
Je to metóda, ktorá stimuluje aktivitu žiaka, praktické riešenie úloh, jeho záujem o študovanú problematiku a možnosť prejaviť sa v plnej šírke (žiak ako osobnosť).
Postup pri použití projektovej metódy: 1. Voľba situácie, ktorá je pre žiakov zaujímavá, príťažlivá a predstavuje pre nich skutočný problém (vhodná motivácia). 2. Konkretizácia projektu – diskusia, etapy, individuálne a skupinové úlohy, spracovanie plánu riešenia zvoleného problému. 3. Etapa vyhľadávania, zhromažďovania a vyhodnocovania informácií – realizácia projektu (do tejto etapy možno zahrnúť praktické činnosti ako meranie, pozorovanie, experiment, nákresy, fotografie, modely, skúšanie rôznych postupov, výroba predmetov, kostýmov a pod.). 4. Dokumentácia projektu, zverejnenie a hodnotenie výsledkov. Tento postup sa v rôznych modifikáciách objavuje u väčšiny autorov (napr. Skalková, 1999, Turek, 1997, Valenta, 1993). Členenie projektov: a) podľa charakteru – prevažne teoreticky zamerané - prevažne prakticky zamerané b) podľa navrhovateľa projektu – žiacke - učiteľom vnesené - po vzájomnej spolupráci učiteľa a žiaka c) z časového hľadiska – krátkodobé - strednodobé - dlhodobé d) podľa organizácie – v rámci 1 predmetu - v rámci viacerých predmetov e) podľa počtu riešiteľov - individuálne - skupinové f) podľa miesta realizácie – školské - domáce - kombinované g) podľa cieľa - problémové - konštrukčné - hodnotiace - drilové (Valenta, 1993). Publikovanie bohatých skúseností s aplikáciou projektov možno nájsť v zahraničnej odbornej literatúre. V tejto súvislosti neprekvapuje, že relatívne dlhé skúsenosti s projektovou metódou u nás majú učitelia cudzích jazykov (najmä anglického a nemeckého jazyka). Do tejto skupiny možno zaradiť aj prácu Medveckého (1997). Cenné sú najmä praktické poznámky (metodický postup) k samotnej realizácii projektov. Autor poukazuje na dôležitosť správneho výberu témy a spracovanie časového a obsahového plánu projektu (stanoviť v ňom termíny dokončenia projektov ako aj harmonogram ich prezentácie). Odporúča nasledujúci plán: 1. hodina: Zoznámenie sa s projektovou prácou, vysvetlenie jej významu a prínosu. 2.-3. hodina: Diskusia o možnom výbere témy, vysvetlenie problémov, voľba témy. 4. hodina: 1. monitorovacia hodina. 5. hodina: 2. monitorovacia hodina. 6. hodina: 1. prezentácia, ukážkové hodnotenie. 7.- ? hodina: Prezentácie, hodnotenie.
Scenár 1. monitorovacej hodiny: Ciele:
b) pri formulácii cieľov, ktoré chcú dosiahnuť c) pri kompozícii obsahu d) pri organizácii formy e) iné Postup: Každý žiak (skupina): a) stručne informuje o stave prípravy svojho projektu, b) ak je potrebné, požiada o pomoc pri riešení nejakého problému.
Scenár 2. monitorovacej hodiny: Ciele: · prekonzultovať problémy pred finalizáciou práce (študenti by sa mali sami pýtať) · je dôležité, aby sa tieto problémy preberali spoločne a aby sa ich žiaci učili riešiť vzájomnou pomocou a spoluprácou · učiteľ zasahuje a pomáha tam, kde sa končí schopnosť žiakov.
Prezentácia projektov: - každý študent (skupina) musí mať primeraný čas na svoju prezentáciu; - učiteľ pri prvej prezentácii vysvetlí, čo sa očakáva (je tu potrebná aj istá miera tolerancie k prvým prezentáciám), poradí žiakom urobiť si scenár, podľa ktorého budú postupovať; - formy prezentácie môžu byť rôzne – postery, obrázkový materiál, videozáznamy, zvukové záznamy, kroniky, itineráre a pod.; - je dôležité umožniť žiakom aj opakované vystúpenie (učenie sa z vlastných chýb).
Hodnotenie projektov: Názory na hodnotenie projektov sú nejednotné. Do prvej skupiny možno zaradiť tie názory, ktoré sa prikláňajú k hodnoteniu a klasifikácii projektov aplikáciou existujúceho evalvačného systému v našom školstve. Odporúčajú hodnotiť a klasifikovať niekoľkými známkami:
Druhú skupinu názorov spája nezlučiteľnosť predstavy projektu a hodnotenia žiakov podľa tradičných kritérií (Šimoník in Maňák et al, 1997).
Návrhy geografických projektov so zameraním na miestny región
Výber témy projektu je spravidla výsledkom diskusie medzi učiteľom a žiakom, resp. skupinou žiakov. Najmä v počiatkoch aplikácie tejto metódy je dôležité vzbudiť záujem o riešenie projektu so zohľadnením záujmov žiakov. Preto je dobré, ak učiteľ tieto záujmy žiakov pozná a v prípade potreby, ak ho žiaci o to požiadajú, dokáže im navrhnúť takú tému, ktorá by tieto záujmy rešpektovala. V nasledujúcom zozname uvádzame návrhy tém, pri formulácii ktorých sme využili vlastné návrhy aj návrhy študentov: 1. Návrh trasy náučného chodníka v okrese Prešov (zahrnúť prírodné aj spoločensko-kultúrne atrakcie). 2. Spracovanie informačného posteru „Okres Prešov“ pre potreby: - návštevníkov – študentov partnerskej školy z ČR, - štátnej správy alebo samosprávy, - cestovnej kancelárie. 3. Spracovanie fotodokumentácie (s textom) resp. videozáznamu (s komentárom) „Moje obľúbené miesta v Prešove a jeho okolí.“ 4. Spracovanie propagačnej brožúry (textová aj obrázková časť) „Typické geografické črty okresu Prešov“. 5. Rozmiestnenie informačných tabúľ k významným historickým a kultúrnym objektom v Prešove (alebo inej obci podľa vlastného výberu). 6. Návrh cykloturistickej trasy v niektorom geomorfologickom celku na území okresu. 7. Cyklistický a korčuliarsky areál v našej obci. 8. Detské ihriská pre naše sídliská! 9. Návrh areálu zdravia. 10. Ako vyzerala moja obec pred 50 rokmi? 11. Ako bude vyzerať moja obec o 50 rokov? 12. Kto a čím znečisťuje ovzdušie v našom regióne? 13. Ľudové zvyky v Šariši. 14. Domaša – oblasť cestovného ruchu. 15. História baníctva v našom okrese. 16. Čergov – oblasť cestovného ruchu 17. Sprievodcovská činnosť po mestskej pamiatkovej rezervácii v Prešove. 18. Sprievodcovská činnosť po národných kultúrnych pamiatkach nášho okresu. 19. Miesta, v ktorých žili a tvorili. 20. Tradičné remeslá v Šariši. Pri koncipovaní projektov je potrebné dohodnúť sa na praktickom výstupe (produkte). Môžeme zaň považovať: - reportáž, - poster, - výstavku prác, - fotoreportáž, fotoalbum, - videozáznam, - brožúra, prospekt, - návrh konkrétneho opatrenia na zlepšenie existujúceho stavu, - www stránku.
Literatúra: Maňák, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: MU,1997. MEDVECKÝ, J. Projektová práca – možnosti a problémy. Banská Bystrica: MC, 1997, 130 s. ISBN 80-8041-176-X. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: ISV,1999. TUREK, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. Bratislava: Metodické centrum, 1997. Valenta, J. a kol. Pohledy, projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Artama,1993.
|