Motivačné metódy vo vyučovaní vlastivedy a zemepisu na ZŠ
Existuje množstvo spôsobov motivovania žiakov, ktoré možno rozdeliť do určitých skupín: Motivovanie pomocou úloh Základnou rozvíjajúcou činnosťou vo výchove aj na vyučovaní sú úlohy. Pod pojmom úlohy sa rozumejú otázky učiteľa, problémy, cvičenia, výchovné situácie, ktoré vyžadujú aktivitu, riešenie zo strany žiaka. Záleží na tom, akou formou úlohy podávame a akého druhu sú tieto úlohy. Tento prístup zdôrazňuje zaraďovanie úloh a cvičení na rozvoj kognitívnych funkcií, hodnotiaceho a tvorivého myslenia. Motivačná sila úloh na rozvoj vyšších poznávacích funkcií spočíva v ich dopade na emocionálnu, hodnotovú oblasť, spočíva v ovplyvňovaní sebavedomia, formovaní samostatnosti a nezávislosti detí, čo vedie k väčšej zainteresovanosti žiakov na riešení a na vyššej miere zodpovednosti za výsledky, ktoré produkujú (Zelina, 1996). Motivovanie pomocou hodnoteniaOdmena a trest, posilňovanie správnych reakcií a minimalizovanie výskytu negatívnych reakcií sú najklasickejšími spôsobmi motivačnej výchovy. Najpoužívanejšie metódy a techniky sú:
Uplatňujte nové spôsoby hodnotenia – body, pochvaly, tlieskanie, slovné a individuálne hodnotenie (Hvozdík, 1986). Metóda kauzálnych atribúciíV tejto metóde ide o to, aby sa učiteľ pýtal žiakov, čo si myslia o príčinách svojich úspechov a neúspechov v škole – presnejšie povedané, v čom vidia príčiny. Učiteľ by mal poznať u každého svojho žiaka, kde zvyčajne a špecificky v konkrétnej situácii umiestňuje príčiny úspechov a neúspechov – do seba alebo mimo seba. Môžeme povedať, že ak žiak kladie príčinu svojich úspechov, či neúspechov do seba, ide o funkčnú lokalizáciu. Ak ich kladie mimo seba, ide o disfunkčnú lokalizáciu. Technika zmeny umiestňovania príčin sa nazýva relokalizácia kauzálnych atribútov úspechov alebo neúspechov. Metóda vzťahových rámcovF. Rheinberg (1980) rozpracoval metódu, v ktorej ide o to, s kým a ako porovnáva učiteľ výkon svojho žiaka alebo jeho správanie. Sú dve možnosti. Používanie:
- uskutočňuje sa vtedy, keď učiteľ porovnáva výkon svojho žiaka s ostatnými žiakmi, teda so sociálnou skupinou, ktorá je k dispozícii.
- o tejto metóde hovoríme vtedy, keď pedagóg porovnáva dieťa samo so sebou v čase. Individuálny vzťahový rámec motivuje deti na dosahovanie lepších výkonov, posilňuje výkonovú orientáciu. Treba ho používať hlavne u slabších žiakov (Zelina, 1996). Aktivizujúce metódyVyššiu motiváciu možno dosiahnuť pomocou týchto vyučovacích postupov:
Podstata tohto vyučovania spočíva v tom, že žiaci pracujú v malých skupinách – riešia úlohy, osvojujú si vedomosti, vykonávajú rôzne praktické činnosti v atmosfére rovnoprávnosti a spolupráce. Hodnotenie žiaka závisí od výkonu skupiny, ktorej je členom (Turek, 1997).
Okrem protirečenia a neznámeho, musí problémová situácia ešte obsahovať dve stránky: 1. Motivačnú – prebudenie záujmu na odstránenie uvedomeného si protirečenia a pocítenie možnosti odstrániť ho pri súčasnom osvojení si nových vedomostí a zručností. 2. Predmetovo – obsahovú – jedná sa o isté základné vedomosti a zručnosti zodpovedajúce vecnému obsahu situácie a intelektuálne prostriedky na manipuláciu s týmto vecným obsahom (Turek, 1997).
Metóda, kde žiak alebo skupina pracuje na konkrétnom projekte (probléme), ktorý je širší, komplexný. Učiteľ ponúka rady ako sa má postupovať a žiaci samostatne pracujú, hľadajú informácie a podávajú správu o tom, čo zistili a aké sú ich riešenia (Zelina,1996). Príklady: · Z grafického vyjadrenia spotreby vody zistite, koľko vody denne spotrebujete doma na pitie, varenie, umývanie riadu, sprchovanie, pranie, splachovanie WC. Ako by sa dala spotreba vody u vás doma znížiť? · Vyhľadajte v obchode tie výrobky, ktorých balenie môžete z ekologického hľadiska zákazníkom odporúčať. · Čo obsahuje odpadkový kôš u vás doma a v škole v tento deň? Odpadky roztrieďte, odvážte a zistite, koľko odpadu produkuje škola, domácnosť za mesiac. · Odpadky vložte do silonovej pančuchy a zakopte ich v záhrade na označenom mieste. Po troch mesiacoch odpad vykopte a zistite, čo ešte zostalo v pančuche (Kašová, 1995). Pedagogický slovník túto metódu definuje takto: „Vyučovacia metóda, pri ktorej sú žiaci vedení k riešeniu komplexných problémov a získavajú skúsenosti praktickou činnosťou, experimentovaním“(Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., 1995). o Programované učenie Vo vyučovacom procese sa motivačne využíva samostatná práca, spätné informácie o riešeniach, voľba vlastného tempa práce (Hvozdík, 1986). o Blokové vyučovanie Je taká činnosť, pri ktorej sa žiaci dlhší čas venujú určitému predmetu v jednom bloku (deň, týždeň). Zahŕňa diskusie, semináre, samoštúdium, učenie, experimentálnu prácu (Zelina, 1996)
Vyučovanie sa nedelí na hodiny a predmety, ale sa deje v súvislých celkoch. Nejaká téma sa preberá z viacerých hľadísk – strom, človek a pod. Táto téma zahŕňa matematiku, fyziku, slovenský jazyk, zemepis, prírodopis, výtvarnú výchovu a i. V ITV sa neznámkuje, každý žiak si musí osvojiť tzv. kľúčové učivo (základné) tak, aby ho vedel aplikovať (Turek, 1997).
Je založená na tom, že žiaci samostatne, alebo v skupinách riešia problém pomocou niektorej z heuristických schém, napr. DITOR - Definuj problém – Informuj sa – Tvor riešenia – Ohodnoť riešenia – Realizuj riešenia (Zelina, 1996). Neriešia však samostatne celé úlohy, ale len časti – jednotlivé etapy – kroky riešenia. Príklad: · Ako by ste postupovali, keby ste mali zachrániť Slovensko (svet) pred jadrovou katastrofou? · Ako by sme sa mohli presvedčiť, ktorý z návrhov je ten správny? Heuristickú metódu je možné používať na osvojovanie učiva, ktoré pozostáva z kauzálnych (príčinno–dôsledkových) vzťahov, na osvojovanie zovšeobecnených pojmov, vzťahov, princípov, zákonov, teórií a všeobecných metód práce (Turek, 1997).
Činnosť zacielená najmä na rozvoj divergencie, ale aj prežívania, tvorivého vnímania. Je tu zdôrazňovaná umelecká tvorivá činnosť detí, technická i vedecká tvorivosť na úrovni schopnosti detí, ale aj tvorivosť v medziľudských vzťahoch, riešenie bežných životných problémov.
Je podobné ako heuristické vyučovanie. Žiaci vlastnou aktivitou „objavujú“ informácie, zákonitosti, robia drobné experimenty, skúmajú názory a postoje ľudí, učia sa pracovať na báze vedeckej metodológie.
Pri brainstormingu, ktorý je použitý ako metóda vzdelávania, nemusí ísť ani tak o nájdenie optimálneho riešenia, ako o to, aby sa na danej téme a jej obsahu žiaci vzdelávali (niečomu sa naučili), aby sa prejavili, rozvíjali svoje tvorivé schopnosti. Existujú rôzne variácie brainstormingu: Písaný Jeho podstata spočíva v tom, že hárok papiera putuje od žiaka k žiakovi a každý doň postupne vpíše svoj návrh, názor, riešenie. Pingpongový Je určený len pre dvoch účastníkov. Jeden žiak povie návrh, na ktorý reaguje druhý žiak svojim návrhom, potom pokračuje opäť prvý... Hobo metóda Ide o brainstorming s prestávkou na samoštúdium – naštudovanie si problematiky v literatúre.
Cieľom tejto metódy je len jedno, ale zato nové, originálne riešenie. Aby sa to dosiahlo, na začiatku ešte nikto okrem vedúceho nevie, aký problém sa bude riešiť. Problém sa rieši zoširoka, zo všetkých aspektov, učiteľ ho postupne tematicky zužuje, až sa nakoniec nájde riešenie problému (Turek, 1997).
Didaktické hry, kde sa motivačne využíva hlavne súťaživosť, radosť z hry, uvolnená atmosféra, nezáväznosť (Hvozdík, 1986).
Motivačne sa používa na živé a názorné, pre žiaka zaujímavé vysvetlenie učebnej látky (Hvozdík, 1986). Motivácia na základe sekvenčných analýzSkúma sa každý krok v sekvenčnej činnosti učiteľa a vypracúva sa čo najviac metodík a techník v jednotlivých krokoch na zlepšenie, zvýšenie motivácie žiakov. Jedna z typických sekvencií má túto štruktúru: - vzbudenie pozornosti u žiakov, - zadanie otázky či úlohy, - čas na premyslenie, riešenie, - odpoveď, - zhodnotenie odpovedí – žiakmi, učiteľom. Motivovanie pomocou rozvíjania ašpiráciíJe to prechod od rozvoja určovaného, vyvolávaného zvonku k samo vývoju regulovanému zvnútra. Takýto žiak sa vyznačuje: - vnútornou potrebou mať svoju budúcnosť, - cieľavedomosťou, - organizáciou času, - premáhaním sa v mene cieľov (Zelina, 1996). Motivačné metódy sa uplatňujú vo vyučovacom procese, ktorého základnou jednotkou je vyučovacia hodina. Podľa toho, v ktorej časti sú motivačné metódy použité ich delíme nasledovne: 1. Vstupné:
2. Priebežné:
G. Petty, pri analýze otázok motivácie hovorí o niektorých faktoroch, ktoré by mali byť v ohnisku pozornosti učiteľa. Pre ich lepšie zapamätanie zvolil mnemotechnickú pomôcku, (ktorá sa u nás preberá z českého prekladu) – FOCUS – je odvodená z latinského slova focus – ohnisko. Fantázia – tvorivá atmosféra, priestor pre fantáziu žiakov. Ocenenie – pochvala, povzbudenie. Ciele – dosiahnuteľné a vopred stanovené. Úspech – primeranosť úloh, individuálny prístup. Smysel (slov. zmysel) - oboznámenie – čo sa učí – prečo sa učí. Z opisu motivácie vo vyučovaní vyplýva, že to nie je len oznámenie cieľa hodiny, ani len „vyzývanie“ žiakov do učebnej činnosti alebo jej prikazovanie a pod., je to predovšetkým premyslený prístup učiteľa k celej vyučovacej hodine a ku všetkým činnostiam seba a žiakov. Prvoradou úlohou motivačných metód je vzbudiť u žiaka záujem o učebnú činnosť. Avšak nie každý učiteľ vie vzbudiť skutočný záujem o učenie. Je potrebné, aby sa pedagógovia vzdelávali a prehlbovali svoje vedomosti z oblasti motívov a motivácie. Otázkam motivácie je potrebné venovať väčšiu pozornosť ako doteraz, pretože obsah vzdelania je čoraz náročnejší, žiaci sa učia oveľa viac ako v minulosti. Bolo by na škodu pedagogickej praxe, keby sme sa nenaučili v plnej miere doceňovať a využívať obrovskú silu motivačných metód. (Podľa: Kancír, J. – Madziková, A.: Didaktika vlastivedy. Prešov, Universum 2003, s. 189. ISBN 80-89046-13-4)
|