Úlohy a cvičenia rozvíjajúce tvorivé myslenie vo vyučovaní vlastivedy
Uvádzame niektoré úlohy a cvičenia zamerané na rozvoj tvorivosti, ktoré sú vhodné pre vyučovanie vlastivedy. Zásobník týchto úloh možno neustále obohacovať na základe vlastných nápadov, podnetov z literatúry i samotnej pedagogickej praxe. Sú známe úlohy typu „dokončenia príbehu“. Napr.: 9 ročný chlapec (dievča) ako jediný prežije leteckú katastrofu a ocitne sa sám uprostred hustého lesa (určíme presnejšie oblasť). Ako sa môže zachrániť? Takýto príbeh možno umiestniť do rôznych oblastí Slovenska. Žiaci pritom musia:
(podnebie – ročné obdobie, rastlinstvo, živočíšstvo, obyvateľstvo, sídla ...).
o Iným príkladom je napr. úloha dokončenia príbehu na navodenú situáciu: „Unavene som prechádzal ulicami Bratislavy, keď tu zrazu ...“ Vypracovanie správy z cesty. o Úlohou žiakov je, aby spracovali, buď ľubovoľnú, alebo stanovenú trasu. Majú sa pritom vžiť do úlohy reportérov, ktorí reportujú priebeh cesty, rozprávajú o krajine ktorou prechádzajú a zvláštnostiach, s ktorými sa stretávajú. Úloha pomáha okrem iného, rozvíjať ich spôsobilosti s prácou s kartografickým materiálom – čítanie legendy, orientáciou na mape, zrovnávanie máp s rôznym obsahom... Zároveň rozvíja obrazotvornosť na podklade kartografického opisu krajiny. o Iné možnosti tohto druhu: - napísať z tejto cesty správu do novín či časopisu, - správu, článok doplniť o fotodokumentáciu, (pohľadnice, obrazový materiál z časopisov, kníh, vlastné snímky...) Priateľ na návšteve. Cez prázdniny k vám príde na týždennú návštevu priateľa zo zahraničia. Chcete, aby čo najlepšie za tento čas spoznal našu krajinu a dozvedel sa čo najviac zaujímavých vecí. Pripravte preňho zaujímavý program spolu so sprievodným slovom. Možno to realizovať i v skupinách: prvá pripraví trasy, druhá následne program a ďalšia na základe programu sprievodcovstvo. To isté možno realizovať pri skutočných návštevách z družobnej školy, športového družstva, či iného záujmového útvaru... Učiteľ radí a orientuje žiakov. Dôležité sú odkazy na zdroje informácií – mapový materiál, sprievodca, časopisy – články, fotodokumentačný materiál, povesti...
Práca turistického sprievodcu. o Učiteľ vytýči trasu napr.: Prešov – Stará Ľubovňa – Červený Kláštor – Kežmarok – Starý Smokovec. Určení žiaci, ktorí si vopred pripravili sprievodné slovo, robia sprievodcov pre celú triedu. Trieda sa cíti ako v autobuse. Jeden žiak ukazuje priebeh cesty na mape, iný zasa ukazuje vpravo a vľavo, hore či dole, čo všetko môžu z „autobusu“ vidieť a čím je to zaujímavé. Sprievodcovstvo možno rozdeliť po etapách alebo tak, že niekto si pripraví zaujímavosti prírodného rázu, ďalší socio-ekonomické informácie, z histórie, kultúry ... o Podobne sa žiaci môžu pripraviť pred školským výletom, exkurziou a pod. Je potrebné viesť žiakov k tomu, aby si istú základnú informačnú bázu budovali individuálne doma. Poukázať na možnosti využitia i pri súkromných cestách s rodičmi a súrodencami. Pracujeme v cestovnej kancelárii: o Spracujte program rôznych zájazdov: termín, trasa, spôsob dopravy, program na jednotlivé dni, turistické atraktivity, cena, iné odporúčania... o Navrhnite plagát, ktorým by ste si získali čo najväčší počet záujemcov na zájazd do niektorej jaskyne, hradu, zámku, na kúpaliská, priehrady. o Navrhnite čo najviac reklám a sloganov (písaných, hovorených, kreslených, pre rozhlas a televíziu) na dovolenku na Slovensku. Dramatické hry. Napr.: Stretnutie dvoch, alebo viacerých cestovateľov, horolezcov, záchranárov, letcov, poľovníkov. Stretnutie ľudí rôznych povolaní – vyjadrenia ich názorov a poznatkov ku konkrétnej téme, problému, objektu, javu. Ďalší príklad je uvedený v úlohách pre ekologickú výchovu. Čo by sa stalo keby? o Čo by sa stalo, keby priemerná ročná teplota na Zemi stúpla o 5°C? o Čo by sa stalo, keby sme Slovensko premiestnili na rovník? o Čo by sa stalo, keby sa Zem zrazila s iným vesmírnym telesom? o Čo by sa stalo, keby : - sme sa preniesli do doby ľadovej? - bol tunel krížom cez zemeguľu? - neexistovala zemská príťažlivosť? - sa kontinenty znovu spojili? Konkurzy na riešenie rôznych problémov. o Ako vybudovať most ponad hlbokú roklinu v Tatrách (ponad Zádlielsky kaňon)? o Ako zorganizovať potravinovú a zdravotnícku pomoc postihnutým živelnou pohromou? - aké druhy potravín, liekov a oblečenia vybrať, - akým spôsobom realizovať dopravu, - ako zabezpečiť bezpečný transport potrebných vecí postihnutým... Symbolické znaky. Vymyslite symbolické znaky pre: - jednotlivé mestá na Slovensku, pre rôzne druhy povolaní, pre rôzne druhy rastlín a zvierat, - značky do legendy mapy – pre objekty znázornené na mape – pohoria, rieky, mestá, štátne hranice, - symboly pre jednotlivé druhy priemyslu, rôzne druhy služieb, konkrétne druhy poľnohospodárskych produktov, pre národný park... Cestovanie s cestovným poriadkom. o O ktorej hodine a akým spôsobom je pre vás najvýhodnejšie cestovať do Bratislavy, keď tam potrebujete byť o 10, 00 hod. o Zistite všetky druhy dopravného spojenia do krajského (okresného) mesta. o Kombináciou ktorých autobusov, trolejbusov, električiek by ste sa najrýchlejšie dopravili na konkrétne určené (vzdialenejšie) miesto v meste? Úloha je vhodná pre žiakov z väčších miest s rozsiahlejšou MHD. Cvičenia spočívajúce v mimickom prejave. Vybraný žiak napodobňuje osoby, veci a javy pomocou mimiky, gestikulácie a pohybu. Ostatní sa snažia uhádnuť, čo tento žiak vyjadruje. Po ukončení hry sa vedie diskusia na tému realizácie cvičenia, objasňovanie podstaty gest a podobne. Napr.: Znázorňovanie práce a obyčajov obyvateľov rôznych oblastí našej vlasti, ktoré sú žiakom už známe. Syntézou vychádzky po meste, môže byť vyjadrenie niektorých historických udalostí, ale i súčasného života. Deti, ktoré sa takýchto hier zúčastňovali, s chuťou na nich vyjadrovali prácu roľníkov, sedliacke povstanie, prácu ľudí v súčasnosti v rôznych odvetviach, ktoré si zapamätali, napr. z vlastivednej vychádzky po meste. Cvičenia zamerané na ekologickú výchovu. o Cvičenie spočíva v rekonštrukcii priebehu udalostí. Práca pripomína činnosť spisovateľa, ktorý si stanovil hlavné postavy, určil si začiatok a koniec deja a hľadá najvhodnejšie naplnenie vytvorenej konštrukcie. Napr. Počiatočná informácia – podnik „xy“ zložil škodlivý chemický odpad na brehu rieky. Konečná informácia – prebieha súd nad zodpovednými za túto nepovolenú skládku. Žalobcami sú deti s poleptanou pokožkou, poškodený roľníci, zástupcovia závodu čerpajúceho vodu z otrávenej rieky, vedenie obcí a miest nachádzajúcich sa pozdĺž toku rieky. Úlohou detí (žiakov) je znovu vytvoriť priebeh udalostí, ktoré viedli až k situácii, ktorú vidíme v závere. Cvičenie slúži na poukázanie rôznych väzieb jednotlivých elementov prostredia a činnosti človeka. Učí predpokladať dôsledky činnosti ľudí, vytvára predstavy. Výchovné pôsobenie sa znásobuje autentickosťou situácie, ktorá sa odohrala u nás či vo svete – jej konkretizáciou. Príklady takéhoto charakteru formujú správne postoje k celkovej ochrane a tvorbe životného prostredia. o Cvičenie zamerané na dramatizáciu udalostí. Predovšetkým ide o vyjadrenie konfliktu vyplývajúceho zo záujmov rôznych skupín ľudí. Dovoľujú vyjadrovať nielen záujmy reprezentujúce deti, ale tiež záujmy ďalších postáv, ktoré v cvičení vystupujú. Napr.: Ako zachrániť Tatry pred ich devastáciou? Osoby: turista, obyvateľ tatranskej obce, športovec reprezentujúci lyžovanie, pracovník TANAPu, ochranca prírody, vedúci či majiteľ hotela... Úlohou žiakov je, aby si premysleli očakávania a predstavy každého z aktérov na využitie Tatier a domysleli dialóg zúčastnených. o Vymyslite vtipné a účinné nápisy, ktoré by ste mohli umiestniť v škole, na chodbe v bytovke, na verejnosti, aby ľudia šetrili elektrickou energiou, vodou, aby neznečisťovali a neničili ŽP. o Predstavte si prostredie, v ktorom sa každodenne nachádzate, napr. okolo bydliska, školy, cestu do školy... a povedzte či napíšte, čo sa vám tam páči a čo nie. Čo by ste a ako zmenili. o Zorganizujte alebo si pripravte trasu vlastivednej vychádzky, kde by ste mohli ukázať negatívne vplyvy človeka na krajinu a ŽP. o Navrhnite, akým spôsobom by ste situáciu zmenili. o Počas vlastivednej vychádzky, alebo za domácu úlohu, prejdite určitú časť obce (napr. centrum mesta, sídlisko, okolie potoka...) a doneste zoznam problémov, ktoré ste zistili. Navrhnite ich riešenie. o Problém holubov v meste. Inscenujte polemiku. Jedna skupina tvorí argumentáciu kladných stánok ich prítomností v meste, druhá negatívnych. o Vypracujte projekty za záchranu ohrozených zvierat či rastlín. o Navrhnite ako by bolo možné čo najúčinnejšie zabezpečiť udržiavanie poriadku a čistoty v triede. Čo by ste odporúčali na vytvorenie lepšieho a príjemnejšieho prostredia v triede? o Pripravte slávnostnú reč pri príležitosti udelenia vyznamenania vášmu spolužiakovi za bádateľskú činnosť v oblasti ochrany a tvorby krajiny a ŽP. o Ste nezamestnaný ekológ – napíšte čo najvtipnejší inzerát, v ktorom sa ponúkate do zamestnania. Kreslíme čarovnými farbičkami. Učiteľ navodí situáciu: „Predstavte si, že máme k dispozícii čarovné farbičky. Ich čaro spočíva v tom, že všetky obrázky, ktoré nakreslíme sa stanú skutočnosťou.“ Kresby majú byť zamerané na témy: Krajina, v ktorej by ste chceli žiť. Ako si predstavujete ideálny štát. Naša trieda (škola). Ideálny učiteľ vlastivedy. Na výlete. Naše mesto... Čo by vás najviac prekvapilo? o Napíšte čo najviac (najmenej 5) odpovedí na túto otázku doplnenú o konkrétne miesto, alebo situáciu: - na vrchole Kriváňa, v Dobšinskej ľadovej jaskyni, na Spišskom hrade... - v Bratislave, v okresnom (krajskom) meste, v našej obci... - v rómskej osade, na križovatke, v múzeu, na mestskom úrade... - v spoločnosti spolužiakov, v triede, v škole, na výlete... Úlohy na spestrenie vyučovania vlastivedy. o Spestrením vyučovania môže byť i to, keď žiak, ktorý navštívil oblasť, ktorá je súčasťou obsahu vyučovania, si pripraví krátky výstup. Oboznámi spolužiakov s trasou, základnými údajmi, doplní osobnými zážitkami, prípadne fotografiami. o Navrhnite čo najviac činností vo vyučovaní vlastivedy, aby vyučovanie prebiehalo podľa vašich predstáv. (Podľa: Kancír, J. – Madziková, A.: Didaktika vlastivedy. Prešov, Universum 2003, s. 189. ISBN 80-89046-13-4)
|