Príklady projektov vlastivedných vychádzok
NÁVŠTEVA TAJOMNÉHO MESTA N
Ročník: tretí (3.A, ZŠ – Hviezdoslavova, Lipany) Učivo: Naša obec Cieľ: Oboznámiť sa s históriou a súčasnosťou obce Metódy: pozorovanie, rozprávanie, rozhovor Formy: diferencovaná skupinová práca Pomôcky: pracovný list, písacie potreby, plagát so šifrovaným nápisom, plán mesta, obrázky mesta z minulosti, červené papieriky Trasa: škola – ZUŠ- Kostol sv. Martina – pošta – Mestský úrad – knižnica – park - škola
Prípravná etapa: 1. Príprava učiteľa: a) meteriálno-organizačná: príprava plánov mesta, fotografií, šifrovaného nápisu, pracovných listov, červených papierikov – 120 ks (rozmer 2x5 cm). b) odborná: príprava úloh, pramene o histórii mesta.
2. Príprava žiakov: Týždeň vopred učiteľ rozdelí žiakov do štyroch skupín (A, B, C, D) a každej zadá úlohy. A skupina zistí, v ktorých odboroch sa v ZUŠ vyučuje, ktoré predmety, kedy bol založený Dobrovoľný požiarny zbor. Názov kostola má zistiť B skupina. Okrem toho zistia názov aspoň jedného z oltárov. Úlohou C skupiny je zistiť otváracie hodiny pošty a meno primátora mesta. D skupina podľa mesačného plánu vysielania kina vyhľadá, ktoré detské filmy sa budú v danom mesiaci premietať a kedy. Ďalej podľa otváracích hodín knižnice zistia, kedy si možno vypožičať knihy. Zistenými údajmi doplnia výklad učiteľa na vychádzke na zodpovedajúcich stanovištiach.
Realizácia vychádzky: 1. Pred nástupom V triede: a) Vysvetlenie pravidiel. Počas celej vychádzky budú žiaci v skupinách získavať, ale aj strácať body. Skupina, ktorá ich získa najviac, vyhrá. Každé družstvo dostane 30 červených papierikov. Počas vychádzky žiaci nesmú použiť tri slová: kde, prečo, pani učiteľka. Za každé porušenie odovzdá skupina papierik. V závere vychádzky budú papieriky slúžiť ako body navyše, a to každý kus – jeden bod. b) Rozlúštenie šifrovaného nápisu: N ATSEM OHÉN MOJ AT A VETŠ VÁN Skupina, ktorá nápis rozlúšti ako prvá, získa dva body. c) Každá skupina odhadne, koľko má mesto obyvateľov. Za číslo, ktoré bude najbližšie k pravde, získa skupina tri body. d) Rozdelenie pomôcok a pracovných úloh.
2. Práca na trase k hlavnému stanovišťu: a) Rozprávanie o histórii ZUŠ a DPOZ na prvej zástavke – budova ZUŠ: „Medzi mestá...“. b) Pamätihodnosti mesta – druhá zast. (kostol) – výklad: „Najvzácnejšou pamiatkou ...“. c) Zástavka tretia – parkovisko pred poštou. C a D skupina oboznámi ostatných žiakov so svojou úlohou.
3. Park – hlavné stanovište. a) Rozprávanie o histórii mesta: „Prvý písomný doklad o Lipanoch je v listine z roku 1312, keď tu pôsobil istý farár, člen bratstva farárov hornotoryského dištriktu (dištrikt /lat./ - okres, obvod). Názov Lipany korení v slove lipa. V stredoveku mali aj maďarský (Hethars), nemecký (Sybunlendum) a latinský názov (Septemtitie) v zmysle sedem líp, ktoré má mesto v erbe (ukážka erbu)....“. b) Úloha pre všetky skupiny Porovnaj obrázky (obr. č. 1 – 9 – nenachádzajú sa v knižke) z minulosti a súčasnosti. c) Vypracovanie pracovných listov.
4. Presun do školy s následným vyhodnotením pracovných listov a vyhodnotením vychádzky.
Záverečná etapa: V prvej úlohe skupina zaznačí na pláne mesta tri objekty. Za každý správne označený objekt udelíme bod. Ak v druhej úlohe náležite zakreslia do plánu určitý jav, získavajú 2 body. Treťou úlohou je nakresliť do plánu červenou farbou značku, ktorú použijú v pláne. Pri úspešnej identifikácii získa skupina ďalšie 3 body. V štvrtej úlohe žiaci vymyslia dialóg, ktorý sa mohol odohrať v minulosti. Túto a ďalšie úlohy hodnotíme nasledujúcim spôsobom: Učiteľ nahlas prečíta vypracované úlohy a spolu so žiakmi určí poradie prác. Najlepšia práca získa 10 bodov, druhá v poradí 8, ďalšia 6 a posledná 4 body. V piatom zadaní budú žiaci 5 minút načúvať zvukom mesta a potom o nich napíšu krátky príbeh. Šiestou úlohou bude navrhnúť niekoľko vylepšení týkajúcich sa mesta. Úlohy 4 - 6 vyžadujú na vypracovanie priloženie samostatného čistého listu papiera. Celkové zhodnotenie vychádzky: Uskutočníme ho po vyhodnotení pracovných listov v triede. Posudzujeme disciplínu, splnenie vytýčeného cieľa, stanovených úloh, obrázky mesta pripneme spolu s textami výkladu na nástenné noviny na chodbe školy.
ČO S DOMOVÝM ODPADOM?
Ročník: tretí (3.B, ZŠ – Komenského 12, Lipany) Učivo: Starostlivosť o životné prostredie Metódy: vysvetľovanie, rozhovor Formy: individuálna a hromadná práca Pomôcky: „hra bez mrakov“ s príslušenstvom, pracovné listy, písacie potreby, odpad, krabice, separovaný odpad Trasa: škola – križovatka poľných ciest – skládka – škola.
Prípravná etapa. 1. Príprava učiteľa: a) materiálno-organizačná: príprava pomôcok (Hra bez mrakov) b) odborná: štúdium literatúry ... (bola konkrétne uvedená)
2. Príprava žiakov: V deň vychádzky žiaci prinesú do školy nazbieraný rôzny odpad. Po vychádzke ho roztriedime do imitovaných nádob na separovaný odpad (papier, platy, sklo, textil, kovy).
Realizácia vychádzky: 1. Pred nástupom V triede – hra ako motivácia: Učiteľ hrá bezohľadného človeka, ktorý sype smeti z okna svojho bytu, umýva auto v potoku ... deti ho od toho odrádzajú a on ich provokuje. 2. Prvé stanovište – križovatka poľných ciest – Hra bez mrakov. „Hra bez mrakov.“ Hra sa skladá z hracieho plátna (výkres A2), na ktorom je nakreslené usmievavé slniečko, a z papierových mrakov, na ktorých sú rôzne úlohy alebo otázky. Napr.: - Čo sa dá urobiť z prázdnej plechovky? - Akými spôsobmi sa dajú určiť svetové strany? - Ako pomáha človek zvieratkám prežiť zimu? - Uveďte tri príklady znehodnocovania životného prostredia v obci ... Počet mrakov je zhodný s počtom žiakov. Hracie plátno so slnkom je poprikrývané papierovými mrakmi, na ktorých sú uvedené úlohy. Každý žiak si postupne vyberie mrak a keď správne splní úlohu, alebo odpovie na otázku, získa pre skupinu bod. Vyhrá tá skupina, ktorá bude mať najviac bodov. 3. Práca na druhom stanovišti – skládka. a) Vypracovanie prvej a druhej úlohy v pracovnom liste (v prílohe) b) Výklad – druhy odpadov. Odpad rozdeľujeme do piatich skupín: I. domový: papier, kartón, umelá hmota, drevo, keramika, sklo, textil…; II. priemyselný a výrobný odpad: debny, kovové a platové odpady, kyseliny, zlúčeniny ťažkých kovov, rozpúšťadlá a iné jedovaté látky; III. poľnohospodárske odpady: kedysi sa kompostovali a menili na hnojivo; IV. sedimentačné bahno: vzniká pri čistení vody v čističkách – obsahuje ťažké kovy; V. rádioaktívne odpady: najnebezpečnejšie – sú jedovaté a rádioaktívne žiariace. a) Vypracovanie tretej a štvrtej úlohy pracovného listu. b) Skládky – výklad. Podľa smernice o posudzovaní existujúcich skládok sa skládky rozdeľujú na skládky prevádzkované, povolené; skládky prevádzkované nepovolené; skládky, na ktorých bola prevádzka ukončená. I. Technológia ukladania odpadu na skládku. "Odpad sa na skládku ukladá v 30 – 50 cm vrstvách, ktoré….“. II. Spôsoby ukladania odpadu na skládku. „Na skládku sa odpad ukladá štyrmi spôsobmi…“. c) Vypracovanie 5. úlohy v pracovnom liste. d) Čistota a špina – hra. Žiaci sú rozdelení do dvoch skupín. Jedna obhajuje čistotu, druhá má rada špinu. Každá skupina bráni svoj názor, hľadá argumenty pre seba argumenty proti druhej skupine. Záverečná etapa. Presun do školy s následným vyhodnotením vychádzky (disciplíny, aktivity, úlohy,…) a roztriedením odpadu, ktorý žiaci priniesli do školy (M. Majtnerová, 1996). Ukážky projektov vlastivedných vychádzok nie sú uvedené v plnom rozsahu. Majú slúžiť skôr ako podnet, inšpirácia na prípravu zaujímavých a činnostne pestrých projektov vlastivedných vychádzok. K vychádzke prikladáme aj ukážku pracovného listu.
(Podľa: Kancír, J. – Madziková, A.: Didaktika vlastivedy. Prešov, Universum 2003, s. 189. ISBN 80-89046-13-4)
|